dinsdag 24 juli 2012

Waarom doe je dit eigenlijk?


Waarom doe je dit eigenlijk?

Sta je er wel eens bij stil? Waarom doe je eigenlijk wat je nu doet? Hoe is het zo gekomen? Dit is interessant om te weten, want als je weet hoe je in het verleden beslissingen hebt genomen, weet je ook hoe je dat in de toekomst waarschijnlijk gaat doen als er niets verandert. Zit je nu in een functie die op zich wel ok is, maar niet helemaal fantastisch? Je wilt wel iets anders, maar wat? Je hebt eigenlijk geen idee! Het zou kunnen dat je tot zo ver nooit echt bewuste keuzes hebt gemaakt. Je deed een studie, omdat een goede vriend dat ook deed of omdat je goede verhalen hoorde. Of je kwam via via in een functie terecht en rolde van het één in het ander zonder er verder echt bij na te denken. En nu zit je hier en denk je: Ja maar, is dit nu wat ik werkelijk wil?

Om te kijken of dit voor jou geldt kun je de volgende oefening doen: Maak een lijstje van belangrijke veranderingen in je leven. Kijk vervolgens wat de aanleiding was voor deze veranderingen. Was het een bewuste keuze van jezelf? Had je het gevoel dat je geen keus had omdat er een oorzaak buiten jezelf lag? Heb je je laten beinvloeden door je omgeving? Bijvoorbeeld doordat je iets aangeboden kreeg, omdat je door iemand gevraagd werd, omdat het nu eenmaal een makkelijke optie was, etc.

En, heb je je vaak laten leiden door externe factoren bij je keuzes? Hoe zou het zijn om voortaan keuzes te maken die echt bij jou passen? Daarvoor is een omkering nodig: in plaats van je te laten leiden door wat er buiten je is, ga je je laten leiden van binnenuit, vanuit je eigenheid, je persoonlijke kracht of hoe je het ook wilt benoemen. Het is van belang om te geloven dat iedereen, jij dus ook, zijn of haar eigen unieke talenten bezit. Ik geloof dat. En jij? Als je dit beseft hoef je alleen nog te ontdekken hoe dit er bij jou precies uit ziet. Wat zijn jouw unieke talenten? En wat wil jij, diep van binnen, echt? Ik zeg 'alleen nog', maar ik begrijp ook dat dit niet makkelijk is. Hoe vaker je je in het verleden hebt laten leiden door je omgeving, hoe verder je bent afgedwaald van je persoonlijke kracht. Hoogste tijd om deze terug te vinden!

Om dit te ontdekken keer je naar binnen voor een zelfonderzoek. Vanuit hier treed je vervolgens weer naar buiten de wereld in, vanuit jezelf, bewust van je eigen kracht. 



 Dit is één van de artikelen die ik heb geschreven voor mijn eZine. Deze verschijnt 2 keer per maand. Ik schrijf over onderwerpen die ik tegenkom of waar ik me in verdiep voor mijn online coaching praktijk Coach Op Afstand. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten